dinsdag 9 februari 2010

Academische zitting: 10 jaar StaP - Werkplekleren, over de brug ermee!

Op dinsdag 2 februari 2010 organiseerde Artevelde hogeschool een zitting omtrent de 10-jarige samenwerking tussen stagescholen en hogescholen.
(1) Vooreerst werd het model van de opleidingsscholen in Nederland toegelicht door Ellen Kloet, Hogeschool Windesheim.
We onthouden: deze opleidingsscholen worden zeer ruim gesubsidieerd door de overheid: 17 miljoen euro voor 50 opleidingsscholen!
(2) Vervolgens kwam het POLS-model van KdG aan bod.
We onthouden: Hoe moet dit model nu verder na de afschaffing van de mentorenuren?
(3) Daarna stelde Hilde Meysman (opleidingsdirecteur Artevelde hogeschool) enkele samenwerkingsprojecten voor met hun stagescholen.
We onthouden: De mentor fungeert als brugpijler in de samenwerking tussen de hogeschool en de stageschool, hij/zij is onmisbaar in heel dit verhaal!
(4) Tenslotte gaven Mieke Van Hecke (VSKO) en een woordvoerder van minster P. Smet enkele reflecties op deze drie presentaties. Nadien werden er door het publiek heel wat vragen gesteld aan de minster rond de afschaffing van de mentorenuren.